Thursday 12 August 2010

Ahlan Ramadhan!

Bismillahirrahmannirrahim

"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan keatas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa. "(Al-Baqarah : 183).

Alhamdulillah, bertemu sekali lagi dengan bulan yang teristimewa ini. Bulan yang dinanti-nantikan oleh setiap umat Islam. Inilah madrasah yang terbaik untuk kita mendidik jiwa kita ke arah menjadi hamba yang benar-benar bertaqwa di sisi Allah dan moga nanti kita mampu meninggalkan dunia ini sebagai hamba yang berjaya di dunia dan akhirat. Di madrasah Ramadhan ini, Allah telah menyediakan untuk hamba-hambaNya dengan pelbagai jenis keistimewaan dan tawaran-tawaran yang lumayan. Tunggu kita sahaja yang nak ambil atau tidak tawaran-tawaran tersebut. Antaranya:

· Pahala yang berlipat kali ganda

· Malam Lailatul qadar

· Bulan di mana kita bebas daripada bisikan syaitan (tinggal nak kawal nafsu sahaja)

· Bulan ini sahaja yang ada solat tarawikh

Jom, kita ambil peluang ini. Susun strategi terbaik untuk menghadapi cabaran yang lebih hebat pada 11 bulan akan datang :). Masih tak terlambat lagi untuk kita susun “checklist” amalan-amalan harian kita untuk bulan ramadhan kali ini. Antara amalan-amalan yang boleh kita lakukan adalah:

· Qiamullail

· Sahur

· Baca al-Quran 1 juzu’ sehari (atau lebih)

· Solat dhuha

· Solat tarawikh

· Belanja orang sekeliling buka puasa

Betulkan niat. Moga amalan-amalan yang kita lakukan semata-mata kerana Allah dan bukan kerana manusia atau yang lain

"Puasa itu untuk-Ku dan Aku langsung membalasnya. Orang yang berpuasa mendapatkan dua kesenangan, iaitu kesenangan ketika berbuka puasa dan kesenangan ketika berjumpa dengan Tuhannya. Sungguh, bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada aroma kasturi." (Hadith Muttafaq 'Alaih).

Dan sabda Rasulullah SAW lagi :


"Barangsiapa berpuasa Ramadhan kerana iman dan mengharap pahala dari Allah, nescaya diampuni dosa-dosanya yang telah lalu. " (Hadith Muttafaq 'Alaih)

Sekian dahulu. Agak sibuk sekarang. Lain kali ye! Wassalam.

No comments: