Thursday 26 August 2010

Separa masa kedua

Hampir 3 minggu saya bercuti di Malaysia sebenarnya. 3 minggu yang telah berlalu dan bulan Ramadhan pun telah tiba ke separa masa kedua . Sekejap sangat bukan. Kalau dilihat ke kiri dan ke kanan sekarang, ramai di antara kita yang sedang bertungkus lumus untuk persiapan Syawal yang bakal tiba. Ada yang buat kuih raya, beli baju, tukar langsir dan macam-macam lagi aktiviti yang dilakukan. Saya tertanya-tanya, istimewa sangatkah Syawal yang bakal tiba nanti jika nak dibandingkan dengan Ramadhan?

 Saya pula, semenjak berada di Malaysia ini, memang jarang- jarang sekali keluar rumah. Masakan tidak, keadaan Malaysia yang kurang selamat sekarang menyebabkan ibu dan ayah saya sangat risau sekiranya saya berjalan keluar seorang. Rumah kenalan-kenalan saya kebanyakkannya terletak jauh daripada rumah saya. Ini satu lagi masalah :) Tiada teman untuk saya ajak keluar bersama. Tapi saya tak kisah sangat sebenarnya. Alhamdulillah. Boleh duduk di rumah. Saya seronok! Berlambak buku-buku baru yang boleh saya baca. Selain itu, boleh saya kurangkan aktiviti merayau saya sepanjang bulan Ramadhan kali ini. Hikmah yang tersembunyi mungkin!

Tapi dalam kenikmatan yang saya rasa sekarang, sebenarnya terselit juga kerisauan sebenarnya.

Apa khabar iman kita hari ini?

Bagaimana pula amal kita hari ini?

Soalan ini selalu menerjah masuk ke dalam kotak pemikiran saya. Madrasah Ramadhan yang merupakan peluang daripada Allah untuk saya menggilap keimanan semakin hampir ke penghujungnya. Saat malam Lailatul Qadr pula juga kian tiba. Kesimpulanya, bagi kita yang sedar cepat kejar peluang yang ada! Moga kita semua adalah mukmin yang berjaya. Sebelum mengakhiri kalam, nak kongsi satu video yang saya terjumpa dengan kalian semua. Tersentuh dengan kesungguhan kanak- kanak kecil ini dalam menuntut ilmu, mengapa tidak kita bukan?  




 

 

No comments: