Wednesday 8 September 2010

Belajar dari sejarah

 Ini  adalah doa Nabi Daud a.s. yang diberitakan oleh Rasulullah SAW:

اللهم اني اسالك حبك وحب من يحبك

والعمل الذى يبلغنى حبك

اللهم اجعل حبك احب الى من نفسى

واهلى ومن الماء البارد

Ya Allah,sesungguhnya aku memohon kepadaMu untuk tetap mencintaiMu, dan orang yang engkau cintai, serta dapat beramal yang dapat menyampaikan kepadaku untuk mencintaiMu. Ya Allah, berkenanlah kiranya engkau menjadikan cinta kepadaMu melebihi cintaku terhadap diriku sendiri dan keluargaku dan dari air yang sejuk.

...Menyoroti sejarah Islamiah sebenarnya memperkenalkan diri kita dengan insan- insan yang sangat dekat di sisi Allah. Perjalanan  dan kesudahan hidup mereka di dunia ini adalah baik dan wajar bagi kita untuk mengambil pengajaran daripada mereka semua ini. Mereka banyak mengajar kita untuk mencintai dan mendapatkan keredhaan Allah.

Menghayati sejarah hidup tokoh-tokoh Islam yang hebat mampu memberi motivasi kepada kita dalam mengharungi cabaran hidup seharian. Hebatnya individu- individu yang real ini di sisi Allah adalah kerana mereka mempunyai akhlak yang baik dan iman yang sangat tinggi. Secara tidak langsung kita pun akan berusaha untuk menjadi individu yang baik seperti mereka bukan?

Belajarlah daripada umat- umat terdahulu. Jika dilihat pula kepada manusia- manusia yang zalim, kita akan cenderung mengambil pengajaran dan iktibar daripada kisah hidup mereka. Moga dengan mempelajari dan menghayati semua ini menambah taqwa kita kepada Allah. Jom sama- sama baiki diri!           

*Seronok baca buku-buku sejarah ini, nanti nak sambung kat Cairo. Doakan.

**Bawa balik buku kuliah juga untuk dibaca sepajang cuti ini, tapi buku- buku lain lebih memikat    untuk dibaca. Jadi buku kuliah kurang terusik :)

*** Aidilfitri tinggal lagi sehari, adik- adik pun semua telah mula bercuti, semua sudah ada di rumah. Jadi aktiviti sakat-menyakat bermula :)   

  

No comments: