Tuesday 13 July 2010

Cuti musim panas

Sungguh, musim panas ini banyak kali saya keluar dan masuk rumah. Penat juga rasanya. Macam-macam saya buat. Ada ketikanya saya ke kelas-kelas itu dan ini, ziarah rakan-rakan, bermusafir keluar Kaherah, bermain sukan (adakah bowling itu sejenis sukan? huhu) dan macam-macam lagi aktiviti yang saya lakukan sepanjang dua minggu pertama cuti kali ini. Apa-apapun Alhamdulillah. Masa cuti kali ini bolehlah dikatakan agak terisi dengan perkara-perkara yang berfaedah. Jika tidak sudah tentu saya akan merasa teramat bosan dan akan terperap sahaja di dalam rumah. Janganlah pula nanti makan dan tidur sahaja. Teruk betul.

Hakikatnya setiap masa yang kita ada sebolehnya kita manfaatkan. Berusaha ye! Paling tidak pun sekiranya kita berada di dalam rumah, kita boleh menambah bekalan akhirat kita dengan hanya membaca al-Quran. Bahkan sekiranya kita membaca buku medikal :) sekalipun sekiranya disertakan niat kerana Allah pasti amalan tersebut akan menambah neraca amal kita. Banyak sangat aktiviti-aktiviti lain yang boleh kita lakukan. Dengar lagu dan tengok tv pun boleh. Asalkan rancangan dan lagu yang bersesuaian sambil diserikan lagi dengan niat kerana Allah. Mudah bukan? Oh, Islam memang tidak membebankan kita walau sedikit pun.

Sebenarnya kali ini nak promosi kepada diri sendiri dan pembaca semua. Sedar tak sedar kita telah berada di bulan Syaaban. Lagi sebulan sahaja lagi Ramadhan akan tiba. Amaran! Tingkatkan gear anda dengan menambah amal-amal ibadah. Jangan ditunggu ramadhan tiba baru ingin meningkatkan amalan. Lesu dan lembik nanti! Jom~

*Sudah lapar dan saya mahu makan.

**Baru pulang dari hayyu Sabi’ melakukan sesuatu.

No comments: