Monday 12 July 2010

Ukhwah

Bismillahirrahmanirrahim

Salam ukhwah. Saya sayang kamu semua. Sayang kerana Allah:) Hari ini saya ingin menulis tentang ukhwah. Penting perkara ini. Manakan tidak, seumur hidup saya dan kamu juga kita sering terkesan dengan ukhwah yang dijalinkan sesama kita. Ukhwah menjadi titik-titik yang mengajar dan membentuk diri kita.

Sebetulnya, saya bukanlah seorang pelajar jurusan agama untuk menulis perkara ini secara mendalam. Hanya sekadar sekelumit sahaja yang ingin saya kongsikan. Saya mahu menulis. Ukhwah dalam erti kata mudah adalah persaudaraan. Tapi sebagai seorang mukmin, sudah pasti persaudaraan itu bukan jenis yang biasa-biasa sahaja. Kita ada panduan dalam berukhwah.

Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud: "Tidak sempurna iman seseorang daripada kamu sehingga ia mengasihi saudaranya, seperti mana ia mengasihi dirinya sendiri." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim). Tentu sekali kalian semua pernah mendengar hadith ini bukan? Hadith yang kerap diulang-ulang. Tapi sejauh mana kita faham dan hayati makna hadith ini.

Agak sukar untuk kita membandingkan diri kita dengan para sahabat Nabi SAW. Sehinggakan ketika peristiwa hijrah , Saidina Ali bin Abi TAlib ra. sanggup menggantikan tempat tidur baginda SAW pada malam itu walaupun beliau tahu akan ancaman bunuh yang mungkin akan mengancam nyawa beliau sendiri. Kalaulah kita di dalam suasana getir seperti itu, bagaimana pula ye? Dalam peristiwa yang sama juga saat tibanya kaum Muhajirin di Madinah, kaum Ansar telah sedia untuk menghulurkan pelbagai bentuk bantuan. Ada di antara mereka yang sanggup menghulurkan tempat tinggal, makanan dan sebagainya. Mereka berkorban apa sahaja sedangkan mereka bukanlah berasal dari sebuah keluarga. Inilah hasil daripada kemanisan ukhwah yang mereka hayati. Ukhwah fillah.

Namun begitu, perlu kita sedari bahawa ukhwah di dalam Islam itu ada batas-batasnya. Sepertimana yang telah disebut di dalam al-Quran “… Dan bertolong-tolonglah kamu dalam berbuat kebajikan dan taqwa dan janganlah kamu tolong menolong dalam berbuat dosa dan permusuhan. Dan bertaqwalah , kepada Allah, karena sesungguhnya Allah sangat berat siksanya” (al-Maidah: 2). Kalau kita selami, memang banyak lagi kandungan di dalam al-Quran dan as-Sunnah yang boleh kita ambil sebagai panduan untuk kita berukhwah.

Di sini saya sediakan senarai yang perlu kita ambil berat dalam berukhwah untuk kegunaan kita bersama.

1. Ikhlaskan diri kerana Allah

2. Menziarahi antara satu sama lain

3. Jaga batas-batas pergaulan lelaki dan perempuan

4. Memperkukuhkan silaturrahim dengan bersedekah/memberi hadiah

5. Menjauhi daripada memutuskan tali persaudaraan.

Sekian dahulu.Wassalam.


No comments: